شتاب نیوز پوشش اخبار لحظه ای نجوم و علوم دیگر

ما قصد داریم نجوم، پزشکی، فناوری اطلاعات و خلاصه هر مطلب علمی که میتونه برای شما عزیزان مفید باشه رو به صورت دقیق و به موقع به اطلاع شما برسونیم. لطفا ما رو همراهی کنید...

شتاب نیوز پوشش اخبار لحظه ای نجوم و علوم دیگر

ما قصد داریم نجوم، پزشکی، فناوری اطلاعات و خلاصه هر مطلب علمی که میتونه برای شما عزیزان مفید باشه رو به صورت دقیق و به موقع به اطلاع شما برسونیم. لطفا ما رو همراهی کنید...

قرارگیری ماهواره ایرانست ١ در لایه ژئو زمین

قرارگیری-ماهواره-ایرانست-١-در-لایه-ژئو-زمین



رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر، استفاده از لایه استراتوسفر را یکی از برنامه های پژوهشگاه فضایی ایران عنوان کرد.
به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،حسن حدادپور با اشاره به فعالیت های پژوهشگاه فضایی ایران در حوزه ماهواره های مخابراتی و سنجشی، گفت: هم اکنون ماهواره ناهید ۱ در نوبت پرتاب قرار دارد و ماهواره ناهید ۲ در دست ساخت است که با طراحی و ساخت ماهواره ناهید ۲ نخستین گام استفاده از فضا در بخش مخابرات برداشته می شود.

آیا زلزله بزرگ در راه است؟

آیا-زلزله-بزرگ-در-راه-است؟


سیناپرس: کارشناسان معتقدند در شرایطی که زلزله‌ای به وقوع پیوسته است،پیش‌بینی دقیق این که آیا زلزله،پیش‌لرزه یک زلزله بزرگتر است یا خودش زلزله اصلی محسوب می‌شود، امکان‌پذیر نیست و تنها می‌توان با افزایش اطلاعات،میزان دقت پیش‌بینی را تا حدی بالا برد.

 
ادامه مطلب ...

تهران لرزید

تهران-لرزید

سیناپرس: زمین لرزه ای به قدرت 5.2 ریشتر لحظاتی پیش تهران را لرزاند.

براساس اطلاعات موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زمین لرزه به بزرگی 5.2 ریشتر در عرض جغرافیایی 35.658، طول جغرافیایی 50.958 در عمق 7 کیلومتر، در ساعت 23:27:37 در منطقه ملارد (مرز استان تهران و البرز) روی داد.

این زمین لرزه بجز تهران، در استان های البرز، گیلان، قم، اراک و قزوین احساس شد. تاکنون خسارت های مالی یا جانی ناشی از وقوع این زمین لرزه گزارش نشده است.

رییس ستاد مدیریت بحران شهر تهران از مردم خواست همچنان هوشیاری خود را حفظ و از قرار گرفتن در کنار دیوارها و پنجره ها خودداری کنند. سازمان آتش نشانی از مردم درخواست کرد از گاز پیک نیکی برای گرم کردن خودرو استفاده نکرده و لباس گرم و پتو به همراه داشته باشند.

تا این ساعت (6 صبح پنجشنبه) 10 پس لرزه با شدت کم ثبت شده است. وضعیت ترافیک در خیابان های تهران نیز به حالت عادی بازگشته است.

کلیه دستگاه های اجرایی و مراکز آموزشی استان های تهران، البرز و قم (به جز دستگاه های امدادی و خدمت رسان)، پنجشنبه 30 آذر تعطیل اعلام شد.

طرح ترافیک در روز پنجشنبه در سطح تهران (همچون هفته های گذشته) اجرا می شود.

ثبت اولین تصویر از جزییات سطح یک ستاره‌ در حال مرگ

پرتره‌-دم-مرگ



سیناپرس: تا همین چند سال پیش پاسخ معلمان و مروجان علم نجوم به این سوال که ستاره‌ها از درون تلسکوپ چگونه دیده می‌شوند این بود: «جدا از خورشید و چند ستاره‌ی نزدیک و بزرگ فقط نقطه‌ای نورانی، حتی با تلسکوپ‌های بسیار بزرگ!».
 ماجرا اما در سال‌های اخیر تغییر کرده است. اخترشناسان اکنون با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) رصدخانه‌ی جنوبی اروپا (ESO) موفق به ثبت اولین تصویر از سطح و الگوهای دانه‌بندی‌ یک ستاره‌ (غیر از خورشید) شده‌اند.

ستاره‌ها آب و هوای زمین را تحت تاثیر قرار می‌ دهند

ستاره‌ها-آب-و-هوای-زمین-را-تحت-تاثیر-قرار-می‌-دهند



محققان دانشگاه فنی دانمارک دریافتند پرتوهای کیهانی حاصل از انفجار ستاره‌ها آب و هوای زمین را تحت تاثیر قرار می‌ دهند.
ه گزارش سیناپرس به نقل ازایرنا، بر اساس این تحقیقات یون‌های آزاد شده از سوپرنواها که وارد اتمسفر زمین می‌شوند، موجب تشکیل ابرها می‌گردند. هرچه میزان ابرها افزایش یابد، آب و هوا سردتر می‌شود و این خنک شدن تاثیر درازمدت مهمی آب و هوا دارد.

در این تحقیقات مدلی از اتمسفر زمین درون یک اتاق ابر با فشار و رطوبت مشابه لایه‌های بالای اتمسفر ساخته شد و تاثیرات پرتوهای کیهانی بر این مدل به مدت دو سال مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.
بر اساس این تحقیقات ذرات پرانرژی گسیل شده از ستاره‌های درحال انفجار، الکترون‌های موجود در مولکول‌های هوا را از این مولکول‌ها جدا می‌کند و منجر به ایجاد یون‌های مثبت یا منفی می‌شود.
این ذرات باردار، موجب ترکیب آب و اسید سولفوریک و تشکیل کلاسترهایی می‌شود که بخار نمی‌شوند. این فرایند با عنوان هسته‌زایی شناخته می‌شود. با رشد کلاسترها، آب بیشتری توسط آن‌ها جذب می‌شود و با بزرگتر شدن آن‌ها، ابرها تشکیل می‌شوند.
همچنین بر اساس این تحقیقات فعالیت مغناطیسی خورشید نحوه برخورد پرتوهای کیهانی با زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هنگامی که خورشید مثل اکنون آرام است، میزان بیشتری از پرتوهای کیهانی وارد اتمسفر شده و زمین خنک‌تر می‌شود. اما وقتی فعال می‌شود، میدان مغناطیسی آن مانع رسیدن بسیاری از پرتوهای کیهانی به زمین می‌شود و در نتیجه میزان کمتری ابر تولید شده و دمای زمین افزایش می‌یابد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.