شتاب نیوز پوشش اخبار لحظه ای نجوم و علوم دیگر

ما قصد داریم نجوم، پزشکی، فناوری اطلاعات و خلاصه هر مطلب علمی که میتونه برای شما عزیزان مفید باشه رو به صورت دقیق و به موقع به اطلاع شما برسونیم. لطفا ما رو همراهی کنید...

شتاب نیوز پوشش اخبار لحظه ای نجوم و علوم دیگر

ما قصد داریم نجوم، پزشکی، فناوری اطلاعات و خلاصه هر مطلب علمی که میتونه برای شما عزیزان مفید باشه رو به صورت دقیق و به موقع به اطلاع شما برسونیم. لطفا ما رو همراهی کنید...

یک جت ویژه که می‌تواند آینده ناسا را تغییر بدهد

پروژه-ویژه-جت-فراصوت-ناسا


سیناپرس: سازمان ناسا قصد دارد تا به سراغ آزمایش‌های اولیه جت فراصوت خود برود و در این راستا قصد دارد تا به سراغ روش عکس‌برداری ویژه‌ای برای تحلیل شوک ناشی از شکسته شدن دیوار صوتی برود.

هنگامی که ناسا آزمایش جت فراصوت خود را آغاز کرد، تقریبا هیچ‌کس درباره آن نشنیده بود. بااین‌وجود به‌زودی تصاویر ویژه‌ای از این جت عرضه خواهد شد و در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.  این سازمان قرار است تا برای این کار از یک روش تصویربرداری ویژه استفاده کند که موجب می‌شود تا بتوان تصاویر متفاوتی را از این آزمایش برداشت کرده و بتوان به کمک آن به سراغ تحلیل موتور این دستگاه بروند.

این روش ویژه  موجب می‌شود تا بتوان موتور این جت را درست در لحظه شکستن دیوار صوتی در مقابل دوربین قرار داده و از آن عکس‌برداری کرد. در ادامه این تصویر مورد تحلیل قرار داده و می‌تواند اطلاعات ویژه‌ای درباره امواج ناشی از شوک این به دست بیاورد.

جالب است بدانید که مقامات دولتی آمریکا قوانینی علیه فعالیت‌های مربوط به هواپیماهای فراصوت اعمال کرده‌اند. دلیل این امر نیز این است که شوک ایجاد شده به‌واسطه این هواپیماها موجب می‌شود تا صدای بسیار مهیبی ایجاد شود. بااین‌وجود در سال 2016 سازمان ناسا به سراغ توسعه یک موتور فراصوت رفت که بسیار کم‌صدا به‌حساب می‌آید. این کار با همکاری با شرکت مشهور لاکهید مارتین انجام شده است و موجب می‌شود تا این سازمان بتواند نخستین آزمایش‌های میدانی را در سال 2022 بر روی این جت انجام بدهد.

منبع: Engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

 

نظارت بر علائم حیاتی با برچسب‌های رادیویی

نظارت-بر-علائم-حیاتی-با-برچسب‌های-رادیویی



محققان دانشگاه کرنل موفق به ابداع برچسب‌های رادیویی شدند که می‌تواند علائم حیاتی را نظارت کند.

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، یک روز ممکن است بیماران هنگام ورود به بیمارستان و یا مطب پزشک برچسب‌های کوچکی روی لباس خود داشته باشند که نشان‌دهنده سابقه و شرایط فعلی علائم حیاتی آنان است.

این کار به لطف تحقیقات انجام شده در دانشگاه کرنل به واقعیت نزدیک شده است.

محققان دانشگاه کورنل به رهبری پروفسور "ادوین کان"، ریزتراشه‌های ارزان قیمت را برای قرارگیری روی سینه و مچ دست ساخته‌اند که امواج رادیویی را به بدن منتقل می‌کند. این امواج توسط اندام‌هایی مانند قلب و یا توسط خون منعکس می‌شوند و توسط یک دستگاه مرکزی در اتاق دریافت می‌شوند که این دستگاه نیز به صورت بی‌سیم انرژی مورد نیاز برچسب‌ها را از طریق میدان الکترومغناطیسی تامین می‌کند.

این سیستم قادر است علائم حیاتی مانند فشار خون، ضربان قلب و تعداد تنفس را نظارت و مخابره کند.

گفته می‌شود گزارش‌های این سیستم به اندازه استفاده از الکتروکاردیوگرام(دستگاه نوار قلب) یا  فشارسنج دقیق است.

علاوه بر این، به دلیل اینکه هر برچسب یک کد شناسایی منحصر به فرد دارد که همراه با سیگنال رادیویی آن ارسال می‌شود، یک دستگاه خوانش مرکزی می‌تواند به تنهایی تا 200 نفر را به صورت همزمان نظارت کند.

"کان" گفت: اگر این سیستم در اتاق اورژانس استفاده شود، همه کسانی که می‌آیند می‌توانند این برچسب‌ها را بپوشند و یا می‌توانند برچسب‌ها را در جیب‌های جلو خود قرار دهند. بدین صورت علایم حیاتی هر فرد تحت نظارت قرار می‌گیرد.

دانشمندان همچنین موفق به جاسازی این ریزتراشه‌ها در پارچه شده‌اند، به این معنی که آنها می‌توانند مستقیما در لباس قرار گیرند و همراه با آن دوخته شوند.

این احتمالا می‌تواند سیستمی را در اختیار کاربران قرار دهد که در آن روزانه علایم حیاتی خود را با استفاده از لباس‌های مجهز به برچسب و یک اپلیکیشن در گوشی هوشمند، نظارت کنند.

بیلبورد تبلیغاتی ژاپن در ماه نصب می شود

بیلبورد-تبلیغاتی-ژاپن-در-ماه-نصب-می-شود

یک شرکت ژاپنی قصد دارد با جمع آوری ۹۰ میلیون دلار سرمایه زیربنای لازم برای احداث یک بیلبورد تبلیغاتی در ماه را فراهم کند.

به گزارش سیناپرس به نقل ازمهر، استارت آپ ژاپنی iSpace Technologies Inc قصد دارد ۹۰ میلیون دلار سرمایه جمع آوری کند تا بیلبوردهای تبلیغاتی با فناوری بالا برای نصب در ماه بسازد.

درهمین راستا این شرکت قصد دارد تا ۲۰۱۹ میلادی فضاپیمایی را به مدار ماه بفرستد، در سفر سال بعد در ماه فرود بیاید و سپس زیربنای لازم برای یک کسب و کار تبلیغاتی در ماه را ایجاد کند.

سرمایه ۹۰ میلیون دلاری هزینه های دو سفر فضایی در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را پوشش می دهد. پس از فرود فضاپیمای iSpace به طور ایمن روی ماه نیز بیلبورد تبلیغاتی راه اندازی و به شرکت های مختلف اجاره داده می شود.

تاکشی هاکامادا مدیر ارشد اجرایی این شرکت می گوید: باید اقتصادی در فضا ایجاد کرد تا بتوان در ستارگان زندگی کرد. این درحالی است که  شرکت های بزرگی با قصد سهیم شدن در اقتصاد ماه، در iSpace سرمایه گذاری کرده اند.

تا به حال شرکت های هواپیمایی ژاپن، TV network Tokyo Broadcasting System Holding، Innovation Network Corp. of Japan و بانک توسعه ژاپن در این شرکت سرمایه گذاری کرده اند. البته iSpace قصد دارد علاوه بر احداث بیلبورد در ماه، از ۲۰۲۱ میلادی جستجو برای آب را هم در ماه آغاز کند.

بودجه وزارت ارتباطات کم شد

-بودجه-وزارت-ارتباطات-کم-شد

کمیسیون ICT اتاق بازرگانی وضعیت و میزان بودجه اختصاص یافته به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۷ را بررسی کرد.

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی با حضور تشکل‌های حوزه فناوری اطلاعات و نمایندگانی از وزارت ارتباطات، وزارت فرهنگ، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت به بررسی چندوچون میزان بودجه اختصاص یافته به حوزه فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۷ پرداخت.

محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه این کمیسیون قصد دارد نحوه ارائه تسهیلات بانکی در حوزه ICT را روشن و شفاف کند، گفت: امیدواریم با کمک وزارتخانه های ارتباطات و صمت، شفاف‌سازی و سامان‌دهی در زمینه نحوه تخصیص بودجه در این بخش، صورت گیرد.

 

ادامه مطلب ...

چشم‌انداز وارونه‌ای از سیاره مریخ

-چشم‌انداز-وارونه‌ای-از-سیاره-مریخ-

مدارگرد "مارس اکسپرس " در آخرین تصاویر ارسالی خود، چشم‌انداز وارونه‌ای از سیاره مریخ ارائه داد.
 
ادامه مطلب ...