شتاب نیوز پوشش اخبار لحظه ای نجوم و علوم دیگر

ما قصد داریم نجوم، پزشکی، فناوری اطلاعات و خلاصه هر مطلب علمی که میتونه برای شما عزیزان مفید باشه رو به صورت دقیق و به موقع به اطلاع شما برسونیم. لطفا ما رو همراهی کنید...

شتاب نیوز پوشش اخبار لحظه ای نجوم و علوم دیگر

ما قصد داریم نجوم، پزشکی، فناوری اطلاعات و خلاصه هر مطلب علمی که میتونه برای شما عزیزان مفید باشه رو به صورت دقیق و به موقع به اطلاع شما برسونیم. لطفا ما رو همراهی کنید...

سیارکی به اندازه یک خودرو از کنار زمین رد شد

سیارکی-به-اندازه-یک-خودرو-از-کنار-زمین-رد-شد


روز ۱۸ ژانویه محققان سیارکی به اندازه یک خودرو را رصد کردند که ۷ ساعت بعد از فاصله ۳۸۸۹۵ کیلومتری زمین رد شد.

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،یک سیارک ۷ ساعت پس از کشف، از فاصله ۳۸۸۹۵ کیلومتری زمین رد شد. سیارک مذکور که ۲۰۱۸BD نام گرفته به اندازه یک خودرو با ابعاد۲.۵ در ۵.۵ متر بود و روز ۱۸ ژانویه از کنار زمین گذشت.

فاصله این سیارک تا زمین تقریبا هم اندازه ماهواره هایی بود که در مدار زمین هستند. محققان پروژه Catalina Sky Survey  ناسا این سیارک را در ساعت ۸:۲۴ دقیقه به وقت انگلیس در ۱۸ ژانویه رصد  کردند. سیارک در ساعت ۱۵:۴۳ همان روز از کنار زمین گذشت.

جالب آنکه به گفته محققانCatalina Sky Survey دوباره در ۱۹ نوامبر ۲۰۱۸ ساعت ۲۰:۳۷ دقیقه به وقت انگلیس از کنار زمین رد می شود. اما فاصله آن تا زمین بیشتر خواهد بود.از آغاز سال جدید میلادی این سومین باری است که سیارکی از فاصله نزدیک زمین رد می شود.

درحال حاضر ناسا نمی تواند مسیر سیارکی که به سمت زمین حرکت می کند را تغییر دهد. اما توانایی کاهش تاثیرات برخورد آن با زمین و انجام اقداماتی برای حفاظت از جان افراد را دارد، مانند تخلیه منطقه و انتقال زیربناهای کلیدی.


یک آزمایش خون برای تشخیص هشت نوع سرطان

یک-آزمایش-خون-برای-تشخیص-هشت-نوع-سرطان-



محققان از نوید بخش بودن نتیجه تحقیقات انجام شده بر یک آزمایش جدید خون برای تشخیص هشت نوع تومور مختلف سرطانی قبل از گسترش آنها در بدن خبر دادند.

به گزارش سناپرس به نقل از ایرنا،امید می رود که این آزمایش جدید خون بتواند به تشخیص زودهنگام سرطان کمک کند.

با این حال در گزارشی درمورد این آزمایش جدید خون که CancerSEEK نام دارد و در مجله Science منتشر شده، آمده است، قبل از اینکه CancerSEEK به اندازه زیادی در دسترس عموم قرار گیرد، باید تحت آزمایش های بیشتری قرار گیرد.
محققان دانشگاه جانز هاپکینز در یک مطالعه این آزمایش جدید خون را بر یک هزار و 5 بیمار مبتلا به سرطان که بیماری آنها قبلا بر اساس علائم موجود تشخیص داده شده بود، آزمایش کردند.این آزمایش جدید خون ابتلای این بیماران را به سرطان با یک میزان دقت حدود 70 درصدی تشخیص داد.

ساخت راکتورهای کوچک ناسا برای ماموریت به مریخ

-ساخت-راکتورهای-کوچک-ناسا-برای-ماموریت-به-مریخ



محققان ناسا اعلام کرده اند آزمایش های اولیه یک سیستم هسته ای کوچک برای تولید برق ماموریت های طولانی مدت به فضا موفقیت آمیز بوده است.

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،محققان ناسا اعلام کرده اند آزمایش اولیه راکتورهای کوچکی به اندازه یک رول دستمال توالت موفقیت آمیز بوده است. این راکتورها انرژی مورد نیاز در سطح مریخ را برای فضانوردان فراهم می کنند.

ناسا این سیستم را برای تامین انرژی در ماموریت سرنشین دار و طولانی مدت به فضا ساخته است.

مقامات سازمان ناسا و وزارت انرژی آمریکا در کنفرانس خبری لاس و گاس جزئیات ساخت این سیستم هسته ای که پروژه Kilopower نام گرفته را اعلام کردند. به گفته آنان آزمایش کامل این سیستم رادیکال در ماه مارس انجام می شود.

ادامه خبر

مایکروفر آلایندگی تولید می کند

مایکروفر-مانند-خودرو-ها-آلایندگی-تولید-می-کند

سیناپرس: مطالعات پژوهشگران دانشگاه منچستر نشان می دهد میزان دی اکسید کربن تولید شده بر اثر استفاده از اجاق های مایکروفر در اتحادیه اروپا، برابر با آلاینده های تولید شده توسط 7 میلیون خودرو است که این موضوع به دلیل مصرف بالای برق توسط این دستگاه است.

تنها در اتحادیه اروپا 7 میلیون و 700 هزار تن دی اکسید کربن به طور سالانه بر اثر استفاده از مایکرو فر تولید می شود. این موضوع به دلیل مصرف زیاد این اجاق ها بوده و تخمین زده می شود که همه ساله به میزان 9.4 تراوات در ساعت (TWh) از برق اتحادیه اروپا صرف استفاده از مایکروفر می شود.

شهاب سنگی که باعث زلزله در آمریکا شد

شهاب-سنگی-که-باعث-زلزله-در-آمریکا-شد


سحرگاه دیروز شهاب سنگی به قطر ١.٨٢ متر و سرعت ٤٥٠٦١ کیلومتر برساعت در ایالت میشیگان فرود آمد و در نتیجه این رویداد زلزله ای ٢ ریشتری رخ داد.

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،سحرگاه دیروز (سه شنبه شب به وقت آمریکا)  شهاب سنگی در ایالت میشیگان آمریکا فرود آمد. این رویداد منجر به زلزله ای ٢ ریشتری در منطقه شد.

مدت زمان کمی پس از آن سازمان هواشناسی آمریکا اعلام کرد این رویداد پدیده آب و هوایی نیست از سوی دیگر ناسا اعلام کرد رویداد مذکور مربوط به  شهاب سنگی است که در شمال غربی دیترویت فرود آمده است. ساکنان ایالت های میشیگان، ایلینوی، پنسیلوانیا، اوهایو،ایندیانا، میسوری ، اونتاریو(کانادا) نیز گوی درخشانی را در آسمان مشاهده کردند.

ناسا تخمین می زند این شهاب سنگ با قطر ۱.۸۲ متر  با سرعت حدود ٤٥٠٦١ کیلومتر برساعت حرکت می کرده است.