شتاب نیوز پوشش اخبار لحظه ای نجوم و علوم دیگر

ما قصد داریم نجوم، پزشکی، فناوری اطلاعات و خلاصه هر مطلب علمی که میتونه برای شما عزیزان مفید باشه رو به صورت دقیق و به موقع به اطلاع شما برسونیم. لطفا ما رو همراهی کنید...

شتاب نیوز پوشش اخبار لحظه ای نجوم و علوم دیگر

ما قصد داریم نجوم، پزشکی، فناوری اطلاعات و خلاصه هر مطلب علمی که میتونه برای شما عزیزان مفید باشه رو به صورت دقیق و به موقع به اطلاع شما برسونیم. لطفا ما رو همراهی کنید...

پزشکی فرد محور ممکن شد: پیش بینی آینده بیماری ها

سیناپرس: انسان ها دارای حدود 30000 ژن مختلف هستند که این ژنها باعث شکل گیری صفات مختلف در افراد میشود.تعداد بسیار زیادی از ژنها دارای چندین شکل مختلف هستند که همین امر دلیل تفاوت در صفات مختلف در بین جمعیت های انسانی است.

مسئول کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا گفت:با عرضه و ظهور درمان های مبتنی بر خصوصیات شخصی که براساس ویژگی های ژنتیکی و شخصی افراد و مسیرهای مختل و عامل بیماری طراحی می شوند امید تازه ای در درمان بسیاری از بیماری ها به خصوص سرطان ها ایجاد شده و تاثیر درمان های فرد محور حتی در سرطان های پیشرفته و بسیار تهاجمی نیز قابل توجه بوده است.

 

 

دکتر سعید رضا غفاری درخصوص مزایا و فرصتهای پزشکی فردمحور افزود:کاربرد دیگر پزشکی فرد محور استفاده از دانش ژنومیک در طراحی داروهای جدید و فرآیند پذیرفته شدن دارو توسط مراجع نظام سلامت است.دراین صورت با استفاده از توالی های ژنومیک بیماران، در زمان تولید دارو می توان افراد یک جمعیت را به دسته های گوناگون تقسیم کرد و بر اساس آن پیش بینی نمود که این دارو به چه شکل می بایست طراحی شود.

وی در پاسخ به خبرنگار سیناپرس درخصوص  چالش های پزشکی فرد محور  گفت: یکی از چالشهای مهم و مرتبط با این موضوع حفظ حریم خصوصی افراد است زیرا در هر درمان اطلاعاتی از وضعیت ژنتیکی فرد مورد نیاز است و این موضوع به معنای ورود به حریم خصوصی افراد است، بنابراین باتوجه به این نکته و حجم اطلاعات ژنومیک بالای افراد در این خصوص  نیازمند دانش بالای نرم افزاری و نیز برخورداری از زیر ساخت مناسب  هستیم.

دبیرعلمی سمپوزیوم  پزشکی فرد محورخاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه  این تکنیک ها هم در سطح جهانی هم در سطح ملی یک شیوه چند تخصصی است بنابراین کمک متخصصان رشته های مختلف را میطلبد.همچنین نکته دیگر اینکه تکنیک هایی که در این زمینه انجام‌می شود  روشهای جدیدی است که افراد آشنا وآگاه به کار را نیازدارد این درحالی است که این افراد درحال حاضر تعدادمحدودی هستند.

عضو تیم تخصصی و مسئول کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا در ادامه بیان کرد: نکته مهم دیگر  آشنایی سطوح مختلف مدیران اجرایی نیز در این باره محدود است که یکی ازچالشهای موضوع پزشکی فرد محور به حساب می آید.


وی گفت: همچنین از سوی دیگر هزینه تمام شده این روشها در ابتدای کار برای نظام سلامت میتواند پرهزینه باشد درحالی که درآینده میتواند باری ازدوش این نظام بردارد. گفتنی است، مفاهیم پزشکی فرد محور به روش های مختلف در پزشکی جدید و به منظور مراقبت های بهداشتی استفاده می شود. این مراقبت ها به خصوص در حیطه پیشگیری، پیش بینی آینده بیماری، درمان دقیق و مناسب کاربرد دارد.

دکتر غفاری تصریح کرد: لازمه اینکه بتوانیم از روشهای درمانی دقیق دراین حوزه استفاده کنیم، ثبت اطلاعات درست در این خصوص است که بعداز زیرساخت ها ونرم افزارها نیاز به قوانین درست وجود دارد.

وی درپایان تاکیدکرد: بحث پزشکی فرد محور یک موضوع چند وجهی است که مشارکت همه رامیطلبد.

سمپوزیوم دو روزه پزشکی فرد محور با هدف بررسی فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو توسط این پژوهشگاه و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکز تحقیقات نسل امید، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، وزارت بهداشت و دیگر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با تاکید بر حوزه سرطان و ناباروری در آذرماه امسال برگزار می‌شود.

از جمله محورهای مورد بحث در این سمپوزیوم می‌توان به پزشکی فرد محور و ناباروری، پزشکی فرد محور و سرطان، فناوری‌های نوین در پزشکی فرد محور، ملاحظات اجتماعی، اخلاقی و حقوقی در پزشکی فرد محور، دارو، بیمه و سیاست ‌گذاری سلامت اشاره کرد.

متخصص زنان و زایمان، ژنتیک، داروسازی، متخصصین داخلی، علوم آزمایشگاهی، متخصصین آنکولوژی، متخصصین پزشکی اجتماعی، متخصصین پاتولوژی، فارماکولوژی، ایمونولوژی، پزشکان عمومی، بهداشت باروری، مامایی و پرستاری، زیست شناسی سلولی- مولکولی از جمله گروه‌های هدف این سمپوزیوم هستند.

همچنین تمام علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت نام و یا کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه به شماره 22402110-021 تماس گرفته و یا به نشانی اینترنتی www.avicenna.ac.ir مراجعه کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.